دسته‌ها
خرید

خرید بازی اکشن شرایط واردات کامیون‌های خارجی

شهریارافندی‌زاده در گفت‌وگو با خبرنگار اقتصادی باشگاه خبری فارس «توانا»، در خصوص شرایط واردات کامیون از خارج کشور، اظهار داشت: آیین‌نامه اجرای بند «هـ» ماده 163قانون برنامه پنجم در دی ماه امسال از تصویب هیئت وزیران گذشت و طبق این بند هیئت‌وزیران بنا به پیشنهاد وزارتخانه‌های راه و شهرسازی و امور اقتصادی و دارایی و معاونت برنامه‌ریزی و نظارت راهبردی رییس‌جمهور، آیین‌نامه اجرایی ماده یاد شده را تصویب کرد.وی ادامه داد: طی این آیین‌نامه سازمان راهداری و حمل و نقل جاده‌ای موظف است تقاضای شرکت‌های ایرانی حمل و نقل جاده‌ای برای واردات کامیون موردنیاز خود را ظرف حداکثر یک ماه رسیدگی و تقاضاهای مورد تأیید را جهت انجام اقدامات قانونی به وزارت صنعت، معدن و تجارت و گمرک جمهوری اسلامی ایران ارسال کند و در صورت رد تقاضا، دلایل را به صورت مکتوب به متقاضیان اعلام کند ضمن آنکه سازمان باید ضوابط تأیید و تشخیص را تدوین و منتشر کند.معاون وزیر راه و شهرسازی افزود: در این راستا بحث عمده این است که دولت اجازه دهد کامیون‌های مورد نیاز ناوگان عمومی کشور تا عمر 3 سال، وارد شود و براساس این آیین‌نامه باید مقررات مربوط به این واردات مشخص شود.افندی‌زاده یادآور شد: در این راستا لازم است در ازاء کامیون‌های جدیدی که وارد می‌شود، ‌کامیون‌های دارای عمر 25 سال از ناوگان کامیونی کشور خارج شوند که این امر کمک به‌سزایی در بحث نوسازی ناوگان کامیونی خواهد داشت. نماینده ویژه دولت در امر ترانزیت خاطرنشان کرد: طبق این آیین‌نامه، کامیون‌های وارداتی دارای عمر ‌سه سال و یا کمتر بود و از خدمات پس از فروش موضوع قانون حمایت از حقوق مصرف‌کنندگان خودرو، مصوب 1386، برخوردار باشند.معاون وزیر راه و شهرسازی تصریح کرد: کامیون‌‌های وارداتی باید از مشخصات فنی و ضوابط کاربرد جاده‌ای اعلام شده توسط سازمان راهداری و حمل‌ و نقل جاده‌ای برخوردار باشند که مسئولیت نظارت بر این امر به عهده سازمان راهداری خواهد بود.رئیس سازمان راهداری و حمل و نقل جاده‌ای با بیان اینکه این کامیون‌ها باید با معیارهای مصرف سوخت ‌مصوب‌ ستاد حمل و نقل و سوخت انطباق داشته باشند، گفت: تا زمان تدوین و اعلام معیارهای مصرف سوخت، معیارهای روز پذیرفته شده در کشورهای اروپایی ملاک عمل خواهد بود و مسئولیت نظارت بر این امر به عهده سازمان ملی استاندارد ایران است.معاون وزیر راه و شهرسازی خاطرنشان کرد: کامیون‌های وارداتی باید از نظر استانداردهای ایمنی و کیفیت با استانداردهای اجباری کشور انطباق داشته باشند که مسئولیت نظارت بر این امر نیز برعهده سازمان ملی استاندارد ایران است.نماینده ویژه دولت در امر ترانزیت اضافه کرد: کامیون‌های مذکور باید از نظر آلایندگی‌های محیط زیست، با استانداردهای مصوب هیئت وزیران و شورای عالی حفاظت محیط زیست انطباق داشته باشند که مسئولیت نظارت بر این امر به عهده سازمان حفاظت محیط زیست است.معاون وزیر راه و شهرسازی خاطرنشان کرد: طبق این آیین‌نامه شرکت‌های ایرانی حمل و نقل جاده‌ای در صورت اسقاط کامیون‌های فرسوده با عمر بیش از 25 سال، به ازای هر کامیون مشمول 25 درصد تخفیف در سود بازرگانی واردات یک کامیون با ظرفیت حداکثر سه تن بالاتر از کامیون اسقاط شده، می‌شوند.رئیس سازمان راهداری و حمل و نقل جاده‌ای خاطرنشان کرد: همچنین واردات کامیون به نام شرکت ایرانی حمل و نقل جاده‌ای صورت می‌گیرد و کامیون‌های وارداتی تا پنج سال از تاریخ ترخیص، تنها به سایر شرکت‌های حمل و نقل جاده‌ای قابل واگذاری خواهند بود؛ این موضوع توسط نیروی انتظامی جمهوری اسلامی ایران در اسناد مربوط درج خواهد شد.نماینده ویژه دولت در امر ترانزیت ادامه داد: با اجرای این آیین‌نامه‌ شرکت‌ها به صورت حقیقی و حقوقی می‌توانند از آن استفاده کنند اما چیزی که قابل توجه است تمام کامیون‌ها باید دارای مشخصات فنی و استانداردهای روز دنیا باشند تا بتوانند به ناوگان حمل و نقل جاده‌ای کشور کمک کنند.معاون وزیر راه و شهرسازی ادامه داد:‌ در این راستا  متقاضیان می‌توانند تقاضای خود را به سازمان راهداری و حمل ونقل جاده‌ای وزارت راه و شهرسازی ارائه دهند.معاون وزیر راه و شهرسازی اضافه کرد: قطعاً ظرف مدت کوتاهی مشخصات فنی و معیارهای فنی لازم از سوی سازمان راهداری اعلام می‌شود و متناسب با آن تقاضای متقاضیان بررسی و مجوز لازم برای واردات این کامیون‌ها تا عمر 3 سال ارائه می‌شود.رئیس سازمان راهداری و حمل و نقل جاده‌ای اظهار داشت: متقاضیان می‌توانند تقاضای خود را کتباً‌ به سازمان راهداری اعلام کنند و بلافاصله پس از بررسی تقاضا متناسب با شرایط فنی پاسخ آنها داده می‌شود.